Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mise se daří

Jsem tu už déle než měsíc a je na čase podat zprávu o hodinách angličtiny, mojí hlavní misi. Kolegové mě připravili na všechno, na pozdní příchody, na nepravidelnou docházku, na laxní přístup i na špatnou vzdělanost prostých lidí. Musím ale říct, že jsem mile překvapená, ačkoli přístup ke škole je zde samozřejmě zcela odlišný od Evropského.

Mým nejmladším žákům je kolem pěti let. Sotva umí číst a psát, ale touží po tom učit se taky angličtinu. Ve třídě je jich osm a mám s nimi hodinu dvakrát týdně. Děláme spolu hlavně nová slovíčka a hry na procvičení. Gramatika u nich zatím nemá úplně smysl, stejně jako domácí úkoly.

Dvakrát týdně mám taky hodinu s prvním stupněm, se sedmi dětmi mezi sedmým až jedenáctým rokem. Jsou strašně snaživí a ctižádostiví. Nemají zábrany a nebojí se mluvit. Mají ovšem trošku problémy s výslovností. Vždy se tak snaží co nejrychleji odpovědět, že z nich kolikrát vypadne pouze nějaký paskvil mezi angličtinou a španělštinou. Většinou jsou ale schopni se pak sami opravit. Učíme se spolu základní anglické fráze, nová slovíčka a během procvičovacích her pak vše různě kombinujeme. Pravidelně dostávají domácí úkoly a až na slabší výjimky je poctivě plní. Motivací jim je samolepka za každý splněný úkol. Navzájem si je pak ukazují a počítají si, kolik už jich nasbírali.

Nejnáročnější hodiny jsou pro mě hodiny s druhým stupněm, s dětmi mezi dvanáctým až patnáctým rokem, čili s „puberťáky“. Jsou stydliví, hrdí a lehce rozptýlitelní. Ani jejich vysoký počet ve třídě mi s nimi práci neulehčuje. Je to má nejpočetnější skupina o šestnácti žácích. Dělí se v podstatě na dva tábory, na ty, kteří se chtějí učit a na ty, kterým je všechno jedno. Paradoxně ti snaživí mají horší ústní projev, protože se velmi stydí. Domácí úkoly ale pak mají většinou správně, na rozdíl od lajdáků, kteří nosí úkoly zcela výjimečně, a pak to podle toho taky vypadá. Je velmi těžké si udržet jejich pozornost a nebýt tam během mých hodin i jejich stálý profesor, asi by tam mé hodiny neměly vůbec smysl. Pan kolega mi ale vždy pomůže s klidem ve třídě i s disciplínou. Stejně jako s prvním stupněm i tady bereme základní fráze a slovíčka, ačkoli zde postupujeme mnohem rychleji. Jako motivační opatření vybírám od všech za každou hodinu symbolický poplatek 5 pesos.

Všechny tyto tři skupiny mají hodiny angličtiny v rámci své dopolední výuky a jejich profesoři jsou rádi, že si na chvíli odpočinou. Sedí většinou mezi studenty a pomáhají mi s morálkou, s vysvětlováním úkolů a podobně. Občas si všimnu, že se s námi taky nenápadně učí.

Odpoledne pak mívám čtyřikrát týdně hodiny s dospělými. Ti tvoří sedmičlennou skupinu, se kterou se krásně spolupracuje. Jsou logicky nejbystřejší a nejpilnější. S nimi probíráme kromě slovíček a základních frází i jednoduchou gramatiku. Úkoly dělají poctivě takřka vždy a všichni. Zřídka jsou však správně. Všichni totiž mají tendenci studovat si doma něco navíc a pak špatně používají věci, které jsme ještě nedělali. Snažím se jim od začátku vysvětlit, aby se drželi jednoduchých příkladů. Tolik ale touží umět co nejrychleji anglicky, že než aby odevzdali jeden jednoduchý úkol správně, budou si to vždy komplikovat něčím složitějším. I oni platí za každou hodinu 5 pesos, aby brali hodiny vážně.

Trochu se už rozneslo, že se zde v San Javier učí angličtina skoro zadarmo a tak jsme pro velký zájem minulý týden otevřeli i odpolední kurzy pro děti z jiných škol. Tyto hodiny jsou také čtyřikrát týdně a zatím tam mám čtyři žáky.

A konečně, moje poslední skupina jsou pokročilí vysokoškoláci, za kterými jezdím do Morelie. S nimi mám půldenní intenzivní kurzy každou sobotu. Někteří už něco umí, ale rozhodli jsme se postupovat úplně od začátku. Tempo je však oproti jiným mým skupinám závratně rychlé.

Mise se tedy zatím daří. Půjde-li vše stejně dál, zvládneme se všemi mými skupinami základy angličtiny. A najde-li se pak nový dobrovolník, může moje žáky posunout ještě dál, aby získali to, po čem touží, praktickou znalost angličtiny.

 

Autor: Barbora Kostkova | čtvrtek 8.11.2012 20:57 | karma článku: 12,32 | přečteno: 915x
  • Další články autora

Barbora Kostkova

Babička. Škola. A svět.

Spala u mě včera moje babička. Aby si užila vnoučata, protože nemám čas s nimi za ní jezdit. A večer, když synáčkové usnuli, tak jsme si krásně pokecaly. Bavily jsme se o vztazích, drbaly jsme známé, vyprávěly jsme si, co nového.

14.1.2024 v 19:05 | Karma: 13,81 | Přečteno: 558x | Diskuse| Společnost

Barbora Kostkova

Cestuju v čase, funguje to

Jako malá jsem jezdívala s rodinou na hory do Pece pod Sněžkou. Zažila jsem tam spoustu skvělých věcí, ale mimo jiné i jedno malé dětské traumátko, ze které seho se časem stala oblíbená rodinná historka.

25.6.2023 v 16:08 | Karma: 13,22 | Přečteno: 387x | Diskuse| Osobní

Barbora Kostkova

Mám problém. Jmenuje se jídlo.

Vždycky jsem si myslela, že nejím koprovku. Na školy v přírodě a na tábory mi jí dokonce máma uváděla jako můj alergen aby mě ji nikdo nenutil jíst. Když tu se mi v mém prvním těhotenství stala jedna věc.

3.6.2023 v 14:53 | Karma: 28,65 | Přečteno: 2144x | Diskuse| Ona

Barbora Kostkova

První Vánoce jako svobodná máma

"Tohle byly snad naše nejklidnější Vánoce" povídá mi tatínek mých dětí na sklonku Štědrého večera. Já krčím rameny a v duchu si přemýšlím. Opravdu byly?

27.12.2022 v 23:27 | Karma: 19,33 | Přečteno: 998x | Diskuse| Ona

Barbora Kostkova

První Vánoce se dvěma dětmi (2021)

Když jsem na začátku srpna porodila druhého syna a během naprosto šíleného šestinedělí se hroutila úplně ze všeho, hroutila jsem se kromě mnohem závažnějších věcí i z Vánoc. Ano, v srpnu.

23.12.2022 v 21:31 | Karma: 19,73 | Přečteno: 679x | Diskuse| Ona

Barbora Kostkova

Proč se vracím k psaní blogů

Protože chci. V Mexiku jsem se naučila jednu věc. Jednu strašně důležitou věc. Že všechno jde, když se chce.

10.2.2016 v 0:00 | Karma: 4,96 | Přečteno: 96x | Diskuse| Osobní

Barbora Kostkova

Dusot kopyt

Dva hodní Češi, kteří momentálně bydlí v Mexico City, mě sebou minulý víkend vzali na výlet. Nejenže bylo strašně fajn vidět po dlouhé době nějaké mé rodáky a mluvit s nimi česky, ale i výlet samotný byl skvělý.

15.11.2012 v 19:55 | Karma: 12,57 | Přečteno: 822x | Diskuse| Ostatní

Barbora Kostkova

Vítej v Mexiku

Na můj Mexický mobil mi chodí každý den zprávy ze světa. Nedávno mi přišla zpráva, že „ 176 alumnos detenidos y 13 vehículos quemados en Michoacán “ (v Michoacánu bylo uneseno 176 žáků a podpáleno 13 aut). Ten den jsem navíc v mém okolí zpozorovala mnohem více vojáku s kulomety a dopravní kolaps. Když jsem si to přečetla, bylo už pozdě večer a byla jsem sama doma (přestože Rafa, moje opatrovnice, bývá tou dobou normálně už zpět). Věřte tomu nebo ne, dostala jsem strach.

25.10.2012 v 23:08 | Karma: 9,63 | Přečteno: 846x | Diskuse| Ostatní

Barbora Kostkova

1. kontakt s Mexikem

Odjet jako dobrovolník na pár měsíců do Mexika mi přišlo jako skvělý nápad. Procvičím si španělštinu a pomůžu lidem, kteří to potřebují a ocení. Jak prosté. Během pár týdnů jsem si pak domluvila vše potřebné, sešla se zkušenými dobrovolníky, koupila si letenku a těšila se na odjezd a na celou moji misi, která má trvat přesně tři měsíce.

20.10.2012 v 19:39 | Karma: 10,38 | Přečteno: 939x | Diskuse| Ostatní

Barbora Kostkova

San Javier

Komunita San Javier, kde učím a bydlím, mě stále fascinuje. Je to taková malá vesnice, která si říká komunita z několika důvodů. Ten hlavní je, že není nikde vedená. „Stát“ o ní absolutně netuší. Nemají tu poštu, nemají tu obecní úřad a autobusy tu staví jenom protože mají cestu kolem. To málo, co tu mají si postavili, zařídili a vybudovali úplně sami. A tím pádem, to „málo“ dělá strašně moc.

20.10.2012 v 6:18 | Karma: 14,05 | Přečteno: 859x | Diskuse| Ostatní

Barbora Kostkova

Cestou necestou, busem nebusem

Hromadná doprava v Morelii, hlavním městě mexického státu Michoacán, je neskutečně zábavná. Taková cesta místním busem je sama o sobě zajímavá už tím, že vede nádherným starým městem poznamenaným mnoha kulturami a mnoha obdobími. Evropské kostely s indiánskými prvky a rozlehlá náměstí spíše amerického stylu vytvářejí skutečně multikulturní atmosféru celého města, ačkoli místní jsou hrdí na svůj jednolitý původ, ať už je jakýkoliv.

11.10.2012 v 20:54 | Karma: 12,46 | Přečteno: 667x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 824x
2012 -Jmenuju se Barbora Kostková. Jsem čerstvá absolventka bakalářského programu Hispanistiky na Filozofické Fakultě v Praze a zrovna se nacházím v San Javier, kousek od Morelie ve státě Michoacán, kde učím angličtinu děti i dospělé.

2016 - Po několika letech se vracím k psaní blogů, protože mi to chybí a protože mám o čem psát i tady v Čechách.

2022 - Mama blog - Ptala se mě kamarádka když jsem byla těhotná "A co hodláš dělat při mateřský?" Já na to: "Jak jako, budu pečovat o děti". Ona: "To joo, ale musíš aspoň částečně něco dělat u toho, jinak se zcvokneš a začneš psát blogy o mateřství". O pár let později: Here we go!

2023 - Blog mi slouží k tomu, abych se vypsala ze svých starostí, porovnala si myšlenky a abych se trénovala ve své autenticitě - bez ohledu na to, co si o mně lidé pomyslí.