Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

San Javier

Komunita San Javier, kde učím a bydlím, mě stále fascinuje. Je to taková malá vesnice, která si říká komunita z několika důvodů. Ten hlavní je, že není nikde vedená. „Stát“ o ní absolutně netuší. Nemají tu poštu, nemají tu obecní úřad a autobusy tu staví jenom protože mají cestu kolem. To málo, co tu mají si postavili, zařídili a vybudovali úplně sami. A tím pádem, to „málo“ dělá strašně moc.

Hlavní síla místních totiž spočívá v nepřekonatelné spolupráci a soudružnosti, což je další povaha takzvané komunity. Každý dělá, co umí a společně tak dokázali, že zde mají jeden malý obchod, dětské hřiště, kliniku s přírodní medicínou, školu a dokonce školní jídelnu. Taky sem občas přijede cisterna s užitkovou vodou a auto rozvážející plyn v bombách. Nic z toho není vůbec samozřejmostí v jiných podobných komunitách.

Centrum komunity tvoří „Casa Comunal“, malé oplocené nádvoří, které se na noc zamyká, ale klíče mají skoro všichni místní. Tady je alternativní klinika, škola a školní jídelna. Konají se tu různé událostí a slavnosti. Na první dojem to působí jako totální squat, ale když pochopíte, kolik práce se zatím vším skrývá, začnete vidět vysázené kytky, „čistotu“, kterou tu udržují a krásu celého střediska.

Nejvíce jsou tu pyšní na vlastní školu, do které také vkládají největší naděje, tedy do vzdělání a do svých dětí, kterým školu postavili.  Ačkoli to na první pohled vůbec tak nepůsobí, berou školu strašně vážně! Učitelé mají dva, pro první a druhý stupeň. Neplatí je stát, ale platí si je sama komunita ze společného fondu. Není to ale regulérní plat a oba to dělají spíše z dobré vůle, což zaručuje jejich osobní a zodpovědný přístup.

Ve školní jídelně vaří dvě mladé ženy, ale potraviny sem dopoledne přinese každý, komu se ten den něco urodilo na zahrádce. Obě ženy to dělají zcela dobrovolně, mají z toho akorát zbytky jídel. Obě jsou totiž „na mateřské“ (což ovšem rozhodně neznamená, že by snad pobírali nějaký mateřský příspěvek), takže stejně nic moc jiného ani dělat nemůžou.

Na kliniku dojíždí několikrát týdně jedna šamanka, která má léčitelství nejen jako své poslání, ale i jako své hobby. Rozdává různé lektvary a hlavně ty nejcennější babské rady.

Obchod vlastní Rosita se svým manželem, postarší purépečský pár. Otevřeno mají každý den od rána do večera, a když zrovna mají zavřeno, vždycky je možné na ně zaklepat a oni kdykoliv komukoliv otevřou. Bydlí samozřejmě ve stejném domečku. Zboží mají to základní z potravin, z lékárny, z drogerie a z papírnictví. Když někdo potřebuje něco, co nemají, druhý den mu to dovezou. Jsou jedni z mála, kdo tu vlastní auto. Nemá-li někdo na zaplacení základních potravin, nevadí. Zaplatí někdy jindy, nebo vůbec. V domečku nemají vlastní elektřinu, ale po setmění si vždycky přijdou zapojit prodlužku k nám, k jejich sousedům, jako to tu dělá každý, kdo nemá na elektřinu peníze.

 

Nejsou tu zrovna standardní podmínky pro pohodlný život, ale jsou tu ideální podmínky pro výchovu dětí..lidi jsou tu na sebe hodní, pomáhají si, jak můžou, nezávidí si, tolerují se ve všech ohledech, nikdo nikoho nepomlouvá, všichni se na sebe věčně usmívají. Jsou v podstatě strašně spokojení, ale zároveň jsou si vědomi křivd, kterých se na nich neustále dopouští stát a nechybí jim energie za svá práva neúnavně bojovat. Na rozdíl od jiných komunit ale San Javier nebojuje násilně a protestativně, ale vytrvale a asertivně a především, místní začali nejprve sami u sebe, s tím co mají, s tím co umějí a pak až se začali dovolávat spravedlnosti.

Nepřestávám ty lidi obdivovat a říkám si, jaké je to štěstí, že mě vítr zavál zrovna sem.

Autor: Barbora Kostkova | sobota 20.10.2012 6:18 | karma článku: 14,05 | přečteno: 859x
  • Další články autora

Barbora Kostkova

Babička. Škola. A svět.

Spala u mě včera moje babička. Aby si užila vnoučata, protože nemám čas s nimi za ní jezdit. A večer, když synáčkové usnuli, tak jsme si krásně pokecaly. Bavily jsme se o vztazích, drbaly jsme známé, vyprávěly jsme si, co nového.

14.1.2024 v 19:05 | Karma: 14,09 | Přečteno: 560x | Diskuse| Společnost

Barbora Kostkova

Cestuju v čase, funguje to

Jako malá jsem jezdívala s rodinou na hory do Pece pod Sněžkou. Zažila jsem tam spoustu skvělých věcí, ale mimo jiné i jedno malé dětské traumátko, ze které seho se časem stala oblíbená rodinná historka.

25.6.2023 v 16:08 | Karma: 13,22 | Přečteno: 387x | Diskuse| Osobní

Barbora Kostkova

Mám problém. Jmenuje se jídlo.

Vždycky jsem si myslela, že nejím koprovku. Na školy v přírodě a na tábory mi jí dokonce máma uváděla jako můj alergen aby mě ji nikdo nenutil jíst. Když tu se mi v mém prvním těhotenství stala jedna věc.

3.6.2023 v 14:53 | Karma: 28,65 | Přečteno: 2144x | Diskuse| Ona

Barbora Kostkova

První Vánoce jako svobodná máma

"Tohle byly snad naše nejklidnější Vánoce" povídá mi tatínek mých dětí na sklonku Štědrého večera. Já krčím rameny a v duchu si přemýšlím. Opravdu byly?

27.12.2022 v 23:27 | Karma: 19,33 | Přečteno: 998x | Diskuse| Ona

Barbora Kostkova

První Vánoce se dvěma dětmi (2021)

Když jsem na začátku srpna porodila druhého syna a během naprosto šíleného šestinedělí se hroutila úplně ze všeho, hroutila jsem se kromě mnohem závažnějších věcí i z Vánoc. Ano, v srpnu.

23.12.2022 v 21:31 | Karma: 19,73 | Přečteno: 679x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  20:04

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

Bizarní logistický hlavolam. Trump by šel do vězení i s prezidentskou ochrankou

27. dubna 2024  19:55

Americká tajná služba má na starosti ochranu prezidenta, ať už je zrovna v Oválné pracovně, nebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 824x
2012 -Jmenuju se Barbora Kostková. Jsem čerstvá absolventka bakalářského programu Hispanistiky na Filozofické Fakultě v Praze a zrovna se nacházím v San Javier, kousek od Morelie ve státě Michoacán, kde učím angličtinu děti i dospělé.

2016 - Po několika letech se vracím k psaní blogů, protože mi to chybí a protože mám o čem psát i tady v Čechách.

2022 - Mama blog - Ptala se mě kamarádka když jsem byla těhotná "A co hodláš dělat při mateřský?" Já na to: "Jak jako, budu pečovat o děti". Ona: "To joo, ale musíš aspoň částečně něco dělat u toho, jinak se zcvokneš a začneš psát blogy o mateřství". O pár let později: Here we go!

2023 - Blog mi slouží k tomu, abych se vypsala ze svých starostí, porovnala si myšlenky a abych se trénovala ve své autenticitě - bez ohledu na to, co si o mně lidé pomyslí.